usability.edu.pl
vademecum użyteczności i dostępności
serwisów internetowych

Nazewnictwo elementów

Większość użytkowników nie czyta, a „skanuje”, czyli w szybki sposób przegląda treści na stronie internetowej, w poszukiwaniu określonych słów kluczowych, zdań czy paragrafów, pomijając większość tekstu na stronie. Aby ułatwić proces skanowania, należy w odpowiedni sposób zorganizować treści i pogrupować elementy oraz nadać im wymowne i opisowe nagłówki, tytuły oraz etykiety.

Każda strona internetowa powinna posiadać własny, unikatowy, opisowy i wymowny tytuł, który w zwięzłej formie najlepiej odda jej zawartość. Tytuł ten wyświetla się w pasku przeglądarki, na zakładkach czy kartach okna przeglądarki, w spisie „ulubionych” stron, a także w innych miejscach gdzie służy jednoznacznej identyfikacji danej strony internetowej. W tym kontekście graficzne uzupełnienie tytułu stanowi również ikona ulubionych, tzw. favicon. Ponadto odpowiednie wykorzystanie tytułów stron wpływa na dobrą indeksację w wyszukiwarkach internetowych.

Ważne jest odpowiednie wykorzystanie nagłówków wyróżniających paragrafy tekstu. Należy za pomocą hierarchii nagłówków odzwierciedlić strukturę treści. Na każdej stronie powinien znaleźć się tylko jeden nagłówek najwyższego stopnia „h1”, zgodny z tytułem i najlepiej opisujący zawartość całej strony oraz dowolnie duża ilość nagłówków niższego stopnia, w zależności od potrzeb, opisujących poszczególne fragmenty tekstu. Umożliwia to szybkie skanowanie treści i łatwe odnajdowanie poszukiwanych informacji oraz ponownie wpływa dobrze na optymalizację SEO.

Podobnie ważne jest opisowe nazywanie wszelkich innych elementów strony internetowej poprzez takie dodatki jak tytuły odnośników, etykiety pól formularzy, nagłówki rzędów i kolumn w tabelach i inne.

Przejdź do następnego rozdziału: Tekst i typografia »